Corporate logo

Inge Fleischeuer vertelt...

De eerste indruk

25-03-2019

Als ik ergens nieuw kom, voel ik altijd meteen of ik welkom ben. Hallo, fijn dat je er bent, lust je een kopje koffie? Even die aandacht die nodig is om je op je gemak te voelen. Die eerste indruk is er eentje die je onthoudt, of je nu bewoner bent of medewerker. 

Daarom vind ik het belangrijk om een rol te spelen bij het welkom heten van onze nieuwe medewerkers. Elke twee weken ontmoet ik een nieuwe garde van tien tot twaalf mensen die dan inmiddels circa twee tot vier weken bij ons werken. Ik vertel dan over mezelf, wat mijn drijfveren zijn, hoe ik ons bedrijf probeer te leiden, hoe trots ik op Vitalis ben. Ook vraag ik hen ieder persoonlijk waar en in welke functie zij binnen Vitalis werken en hoe ze ons bedrijf ervaren. Ik vraag naar hun hobby’s en drijfveren.

Voor je het weet verschijnt er bij de meesten een lach op het gezicht en zie ik dat iedereen echt geïnteresseerd is in de ander. Ik merk dat ik het heel belangrijk vind om in dat uurtje echt contact te maken. En ik ben niet de enige in ons bedrijf die dit doet. Diezelfde nieuwkomers vertellen me dat ze zich bij Vitalis heel welkom voelen. Ik hoor van hen dat ze in een warm bad komen, dat ze zich thuis voelen bij ons, dat er tijd en aandacht is, dat ze goed ingewerkt worden, dat ze opgenomen worden in de groep en dat hun mening telt. Het is heerlijk om mensen een fijn welkom te geven. Zo is dat tweewekelijkse uurtje altijd weer een feestje voor mij, waarin ik als bestuurder onze missie kan laden en de bedoeling kan omarmen. De kunst van het gelukkig oud zijn.

Het belang van iedereen om ertoe te doen, mee te kunnen doen en het zelf te kunnen doen. Een ander het gevoel te geven dat hij belangrijk is. Hoe belangrijk is die eerste indruk voor onze nieuwe bewoners. Zij verlaten huis en haard en zijn vaak kwetsbaar en onzeker als ze bij ons komen wonen. Die eerste indruk – jij bent welkom – laten we daar heeel veeel aandacht aan geven.

Terug naar het overzicht