Veelgestelde vragen

Wij houden de ontwikkelingen rondom het coronavirus (SARS-CoV2/COVID-19) nauwlettend in de gaten en volgen de geldende adviezen vanuit RIVM, Veiligheidsregio en GGD om verspreiding tot een minimum te beperken. Op deze pagina vindt u de veelgestelde vragen over de maatregelen en het (bezoek)beleid bij Vitalis. Heeft u na het lezen nog vragen? Dan kunt u terecht bij uw contactpersoon op locatie.

De kunst van gelukkig oud zijn

Ondanks de moeilijke en onzekere tijd waarin we ons bevinden, blijft onze focus en aandacht uitgaan naar de zorg aan onze cliënten. Daarbij beschermen wij onze cliënten en medewerkers zo goed mogelijk tegen het virus, binnen en buiten onze locaties. Dat doen we in goed overleg met de Ondernemingsraad, Cliëntenraden, Raad van Toezicht en samenwerkingspartners. We zetten ons maximaal in om de continuïteit en kwaliteit van de zorg in goede banen te leiden én dagelijks kleine geluksmomenten te creëren, óók in coronatijd. Onze kernwaarden ertoe doen, meedoen en zelf doen blijven van kracht. Alles is erop gericht om de kunst van gelukkig oud zijn waar te maken.

  • Houd 1.5 meter afstand tot anderen, overal waar u bent
  • Was of desinfecteer uw handen regelmatig. Droog uw handen met papier of was uw stoffen handdoeken regelmatig.
  • Hoest en nies aan de binnenkant van uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes éénmalig en gooi deze na gebruik weg
  • Draag een mondneusmasker in publieke ruimtes; op onze verpleegafdelingen ontvangt u een chirurgisch neusmondmasker van Vitalis.
  • Kom op zo min mogelijk (nieuwe) plaatsen.
  • Blijf thuis bij klachten en laat je testen.

Blijf zelf, samen met eventuele gezinsleden, goed de strikte basisregels van het RIVM opvolgen.

Een cliënt kan een medewerker besmetten met het virus, maar andersom kan een medewerker ook een cliënt besmetten.

Vitalis test zijn medewerkers bij klachten in zijn eigen teststraat, waardoor we ook snel (dezelfde dag) de uitslag hebben. Cliënten (onder de verantwoordelijkheid van onze Specialist Ouderengeneeskunde) worden ook bij klachten getest.

Medewerkers/vrijwilligers/bezoekers van de intensieve zorglocaties- en afdelingen maken preventief gebruik van een chirurgisch mondneusmasker, indien de 1,5 meter niet gewaarborgd kan worden én de situatie in de veiligheidsregio zorgelijk/ernstig is. 

Al onze medewerkers (alle professionals: van helpende, verpleegkundige, ergotherapeuten, muziektherapeuten tot en met de artsen) die in direct contact staan met de cliënt om dichtbij de zorg te verlenen, rusten wij uit met persoonlijke beschermingsmiddelen* (neusmondmasker, bril, short en wegwerphandschoenen) indien zijzelf óf de cliënt klachten heeft. Deze middelen worden ingezet bij klachten, niet preventief.

*Wij maken uitsluitend gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen die voldoen aan de voorgeschreven kwaliteitseisen

Vitalis volgt de richtlijnen van de GGD Brabant-Zuidoost en het RIVM.  Ook de landelijke maatregelen worden, met couleure locale per locatie, zo nauwkeurig mogelijk opgevolgd.

Het Vitalis Regieteam Infectiepreventie heeft de taak om de landelijke richtlijnen continue te volgen en het Vitalis beleid hierop aan te passen. Bovendien heeft het onder andere de taak om de juiste inzet en aantallen te regisseren, zodat we steeds voldoende middelen hebben, nu en voor de dagen erna. Het moment, de zorghandelingen en de betrokken personen maken dat de ene keer een medewerker beschermingsmiddelen draagt bij een cliënt en een andere handeling of cliënt niet. Dat verschilt per situatie.

COVID-19 oftewel Corona houdt ons allen al geruime tijd goed in de greep. Het dagelijks leven is voor iedereen compleet anders geworden.

Het virus kenmerkt zich dat het een betrekkelijk nieuw virus is en soms onzichtbaar toeslaat. Juist onze doelgroep cliënten is kwetsbaar door de hoge leeftijd, verminderde weerstand en soms verminderd geestelijk vermogen door andere ziektes.

Vitalis doet er alles aan om verspreiding van corona te voorkomen, vanuit onze rol als zorgaanbieder voor circa 6.500 cliënten én als werkgever van circa 2.500 medewerkers en 1.300 vrijwilligers. De maatregelen die wij nemen zijn gericht op zo min mogelijk besmettingen bij zo min mogelijk mensen (cliënten/medewerkers/vrijwilligers/bezoekers). Het buiten- of tegenhouden van het virus gaat helaas niet, zolang het virus nog in Nederland actief is.

Enkele opmerkingen vooraf:

  • Onderstaande gegevens zijn en blijven een momentopname. De maatregelen en het nieuws gaan in een hoog tempo.
  • De privacy van onze cliënten, medewerkers en vrijwilligers blijven wij waarborgen. Vitalis treedt niet in detail naar buiten toe over betrokken afdelingen en personen.
  • Bij iedere besmetting op een locatie informeren wij uiteraard direct de cliënt / eerste contactpersoon en direct betrokkenen zoals bewoners en medewerkers.
  • De verzorging van een positief besmette cliënt is gelijk aan een cliënt die verdacht is: de wijze van verzorging / verpleging en bescherming van cliënt en medewerker is hetzelfde.

Overzicht van het aantal besmettingen

Vitalis wil graag transparant zijn in het verloop van de coronabesmettingen, vandaar dat wij wekelijks cijfers over positief geteste cliënten publiceren. 

In de week van maandag 14 juni mei t/m zondag 20 juni 2021 zijn bij cliënten/bewoners:

  • geen nieuwe corona besmettingen vastgesteld 

*Tot voorkort communiceerden we altijd op welke locaties deze besmettingen zijn vastgesteld. Dit hebben we losgelaten. Het vermelden van de locatie waar er een corona besmetting is vastgesteld heeft, gezien de lage coronabesmettingen, nu geen meerwaarde meer. Daarnaast zijn de gegevens, bij een aantal van 10 of minder besmettingen Vitalisbreed, te veel herleidbaar tot individuele gevallen. In het geval van een uitbraak zullen we de locatie wel benoemen.

 

Wanneer is bezoek mogelijk?

Op dit moment is bezoek op alle locaties mogelijk. Wel vragen we onze bezoekers om de landelijke maatregelen (o.a. aantallen bezoekers) goed op te volgen. Daarnaast kan een uitbraakteam* lokaal bepalen om bijvoorbeeld het aantal bezoekers (tijdelijk) te beperken. Bijv. indien aantal besmettingen op een locatie oplopen of indien de ruimte het niet toelaat. Belangrijke uitgangspunten zijn 1,5 meter afstand houden en goede (hand)hygiëne. 

* in samenspraak met een arts en de cliëntenraad

Hoe gaat het bezoek in zijn werk?

  • Op locatie vragen wij u altijd of u klachten heeft als hoesten, niezen, neusverkoudheid, benauwdheid en/of koorts. Ook vragen wij of u of u corona heeft (gehad) en zo ja, hoe lang u al klachtenvrij bent. Dit vragen wij ook over uw huisgenoten. Bij ziekte(verschijnselen) of twijfel verlenen wij u geen toegang.
  • Op locatie ontvangt u gedragsregels die de risico’s op verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk beperken, zoals het houden van 1,5 meter afstand en het wassen of desinfecteren van u uw handen.
  • Op onze verpleegafdelingen ontvangt u indien nodig (geen vaste en/of gevaccineerde bezoeker) een chirurgisch neusmondmasker van Vitalis. Dit masker is preventief ter bescherming van onze cliënten/medewerkers. Bekijkt u in het filmpje: Hoe gebruik je een mondneusmasker op de juiste wijze?
  • Het bezoek vindt plaats op de kamer van de bewoner of op een daartoe aangewezen ruimte. U gaat direct naar de kamer van uw dierbare of de afgesproken bezoekersruimte. U volgt hiervoor een door ons aangegeven looproute.
  • Sinds eind april 2021 is het houden van 1.5 meter afstand en het dragen van een mondneusmasker is niet meer nodig voor een of twee vaste bezoekers op de kamer van een gevaccineerde cliënt.  Het bezoek is bijvoorkeur wel ook zelf gevaccineerd of negatief getest.  
  • Direct na het bezoek verlaat u het gebouw via de looproute.

Een zo veilig mogelijk bezoek

Het openen van onze locaties voor bezoekers brengt extra risico’s met zich mee.  Door bovenstaande maatregelen hopen we de veiligheid van alle bewoners en medewerkers zo veel mogelijk samen te waarborgen.

Indien een cliënt positief getest is op een verpleegafdeling zal, afhankelijk van de situatie/locatie en het bron- en contactonderzoek, vaak één van onderstaande situaties voor de client en de andere bewoners van toepassing zijn:

  • Strikte isolatie:

Cliënt blijft op het eigen appartement. Cliënt mag wel bezoek op zijn/haar appartement ontvangen (maximaal 2 personen per dag). Bezoek dient een medisch mondneusmasker, spatbril, schort en handschoenen te dragen. Een zorgmedewerker zal u instructies geven over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.

  • Quarantaine:

Cliënt blijft op het eigen appartement. Cliënt mag wel bezoek op zijn/haar appartement ontvangen. Bezoek dient een medisch mondneusmasker van Vitalis te dragen.

  • Cliënt niet in ‘strikte isolatie’ of quarantaine:

Cliënt mag bezoek ontvangen en mag van de afdeling af. Bezoek dient wel een medisch mondneusmasker van Vitalis te dragen.

 

Afhankelijk van de situatie en het (medische) welzijn van de bewoner kan er, in overleg met het zorgteam, door de Specialist Ouderengeneeskunde (arts) besloten worden om voor een beperkte periode af te wijken van de lokale bezoekregeling. We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de wensen, mits het ‘Corona-proof’ blijft.

Essentieel zijn de afstand en de omgeving. Buitenlucht is goed! De kans op een besmetting neemt toe als bewoners/cliënten zich gaan begeven naar andere locaties, plaatsen zoals winkels.

Naar buiten gaan is mogelijk voor onze bewoners/cliënten, indien:

  • het met gepaste afstand gebeurt
  • de cliënt niet besmet en/of ziek is
  • er geen belemmeringen zijn wat betreft gedrag en bewegingsvrijheid.

 

Cliënten zijn stap voor stap weer welkom voor dagbesteding. We bieden maatwerk waarbij de richtlijnen (o.a. de 1.5 meter afstand) van het RIVM als uitgangspunt worden gehanteerd. We monitoren continu hoe het gaat.

Vanaf 3 maart mogen sommige contactberoepen (kapper, schoonheidsspecialisten) onder strikte voorwaarden weer open. Ook is winkelen op afspraak mogelijk. We hopen dat alle ondernemers in onze locaties dit goed gaan organiseren voor onze bewoners. 

De pedicure, fysio, etc. vanuit basiszorg en/of met medische grondslag laten we te allen tijde doorgaan. Ook de komst van leveranciers en de uitvoering van onderhoud laten we zo veel als kan doorgaan, telkens met inachtneming van de 1,5 meter en bescherming van mond en neus.

Voor de horeca gelden dezelfde regels sinds de maatregelen van 17 november: horeca blijft gesloten, met als uitzondering: 

  • Eet- en drinkgelegenheden in zorginstellingen voor patiënten en bezoekers van patiënten.
  • Eet- en drinkgelegenheden bij locaties voor georganiseerde dagbesteding voor kwetsbare groepen.

Dat betekent dat onze horecagelegenheden weer open mogen. Uiteraard blijft de 1,5 meter afstand en daarmee de capaciteit-mogelijkheden per ruimte van belang (hoeveel gasten per keer). Gasten zitten met maximaal 4 personen aan een tafel. Zelfservice is niet toegestaan. Het aantal besmettingen op een locatie kan voor een uitbraakteam reden zijn om te bepalen om toch nog dicht te blijven of het aantal bezoekers te beperken.

Daar waar u voorheen boodschappen, de was* en andere spullen in overleg met de (wijk)zorgteams kon afgeven, zal nu de werkwijze (n.a.v. de versoepeling van de bezoekregeling) langzaamaan weer teruggaan naar de oude werkwijze.  Check dit vooraf even goed met uw locatie!

* Wasinstructie familie bij Corona

 U ontvangt de vieze was in een rode plastic zak met de naam van uw naaste erop.

 Advies:

Pak de waszak de eerste 36 uur nog niet uit, zodat het Virus (indien aanwezig) geen kans heeft om te overleven en mogelijk u te besmetten. Draag handschoenen bij het uitpakken van de was. Of was uw handen zorgvuldig nadat u de was in de wasmachine heeft gedaan.  

Wasvoorschriften:

Was op een standaardwasprogramma met centrifugeren;

  • Gebruik geen verkorte wasprogramma’s;
  • Temperatuur van 40°C tot 60°C én drogen in de wasdroger (minimale stand kastdroog) en/of strijken (minimale stand 150 °C: matig heet; ** op het strijkijzer);
  • Wanneer u de was met een temperatuur van minimaal 60°C heeft gewassen, is het niet noodzakelijk deze te drogen (droogtrommel) of te strijken;
  • Het gebruik van een droogtrommel en strijken worden aangeraden. Door de hitte worden eventueel achtergebleven micro-organismen gedood.

Vrijwilligers zijn voor ons een onmisbare schakel in het zorgproces. Zij zijn welkom om onze locaties, zeker in de tijd, als 'kers op de taart'in de noodzakelijke zorg. Natuurlijk moeten zij zich hier zelf ook goed bij voelen. Bovendien moeten zij rekening houden met de landelijke en lokale richtlijnen..

Het is Vitalis beleid om vrijwilligers geen werkgeversverklaring af te geven. Wij hopen dat hun vrijwilligerswerk zoveel mogelijk vóór of na de avondklok kan plaatsvinden. Bij uitzonderingen kan er contact opgenomen met de coördinator vrijwilligerswerk op locatie.

Vrijwilligers worden, net zoals overige medewerkers zonder direct zorgcontact, opgeroepen voor hun vaccinatie volgens het landelijke vaccinatie programma via hun huisarts/GGD. Vaccinaties zijn vrijwillig. Ook bij Vitalis. 

Voor onze cliënten zijn het nu sombere, eenzamere tijden. Waar we ons anders bij Vitalis zo inzetten voor stimulatie van geluksmomenten en de inzet van gezamenlijke kunst-en cultuuruitingen, vraagt dat nu tijdens corona om een andere, creatieve invulling. 

Activiteitenbegeleiding, welzijnscoaches, geestelijk verzorgers, coördinatoren kunst en cultuur, therapeuten: iedereen zet zich massaal in om op gepaste wijze en creatieve wijze (binnen de landelijke richtlijnen) activiteiten te blijven aanbieden. Uiteraard blijven de maatregelen en de gezondheid van eenieder voorop staan; deze blijven gehanteerd & gerespecteerd.  

Neem ook eens een kijkje op onze aangepaste VitalisSamenUITagenda.

Cliënt opname

Besmette cliënten worden niet opgenomen, met uitzondering van een plaatsing op onze (regionale) cohort.

Vanuit de regionale fase 'zorgelijk' of 'ernstig' valt iedere nieuwe opname automatisch in het hogere risicoprofiel, omdat hierbij een sterk verhoogd risico is op het binnenbrengen van het virus op een afdeling.

Voor opname vanuit extern hoort daarom 14 dagen (thuis)quarantaine voor opname*. Bij vermoeden/klachten nemen we niet op. We wachten op uitslag een Corona test. Bij niet testen geldt thuis uitzieken en opname uitstellen. Opnames lopen altijd in overleg met de afdelingen en Specialist Ouderengeneeskunde.

Het klantencentrum heeft alle wachtlijst cliënten in beeld en zullen cliënten benaderen als er plaatsen vrij komen.

Ondanks een inhuizing / opname bij Vitalis hopen we dat nieuwe cliënten zich zoveel mogelijk nog via een GGD- uitnodiging laten vaccineren. Komt er dus een uitnodiging op het thuisadres benut deze en wacht niet op de Vitalis uitnodiging.

*met uitzondering van een crisisopname

Huurders

In alle locaties is de verhuur weer opgestart. We hebben hier een protocol voor. Behalve de standaard richtlijnen (niet verkouden ed) geldt het volgende:

Bezichtigingen

Consulent of huismeester begeleidt de bezichtiging. Kandidaat huurders lopen niet alleen door het woongebouw. Bij de bezichtiging mag maximaal 1 andere persoon dan de kandidaat huurder(s) aanwezig zijn.

Verhuizen

De huurder(s) moeten 1 week aanwijzen waarin zij klussen en verhuizen. De daadwerkelijke verhuizing moet (zoveel als mogelijk) op 1 dag gepland worden. Ze mogen maximaal 2 andere personen aanwijzen die aanwezig zijn bij het klussen en verhuizen.

Vragen?

Bij interesse, vragen (over een zorgindicatie) of onze andere mogelijkheden, maak een afspraak via het WoonincPlusVitalis klantencentrum:

040 220 22 02 / info@woonincplusvitalis.nl 

Vanwege de commotie rond de eventuele besmetting van Corona door ventilatiesystemen de afgelopen tijd, zijn alle ventilatiesystemen binnen Vitalis geïnventariseerd en gecontroleerd. De conclusie is dat de systemen veilig zijn. Let wel: alle luchtbeweging geeft enig risico vanwege de aerosolen. Dit is echter een aanvaardbaar risico ten opzichte van het belang van ventilatie en koeling. We focussen ons op de maatregelen van het RIVM zoals persoonlijke hygiëne en thuis/op kamer blijven bij klachten in acht nemen. Daarnaast monitoren wij de inzichten van experts en nemen dit mee in onze risico inschatting. We doen verder vooral wat we gewend zijn:

  • Het gebruiken van de koeling die aanwezig is
  • Ventileren als er niet gekoeld kan worden
  • Zodra het buiten kouder is dan binnen, zetten we zoveel mogelijk open tot het binnen aangenaam is

Noodzakelijke dienstverlening gaat tot nader gewoon door. Externe bezoekers zoals leveranciers en andere zorgverleners dienen onze maatregelen in acht te nemen gericht op het bestrijden en niet het verspreiden van het virus. Denk hierbij aan het dragen van een (chirurgisch) mondneusmasker, een goede handhygiëne, contact op afstand en thuisblijven bij klachten.

Onze afdeling Huisvesting coördineert de storingsopvolging en alle noodzakelijke (onderhouds-)werkzaamheden op de locaties met inachtneming van de door ons én onze onderhoudspartijen genomen maatregelen.

Er komen geen partijen op locatie zonder de uitdrukkelijke toestemming van de manager van de locatie. Indien nodig worden aanvullende maatregelen genomen om voor cliënten én medewerkers de veiligheid te garanderen.